Resonate 2018

https://startmoovin.nl/wp-content/uploads/2019/06/creatief-concept-icon-moovin.png Moovin Hexagon
%
uitverkocht
5.000 +
Facebook pagina likes
10.000 +
Facebook event bezoekers
30.000 +
Post likes

De uitdaging

Na de succesvolle samenwerkingen Shockerz, Vroeger Was Alles Beter en Origins vroeg de organisatie Shockerz Events om nogmaals met ons en stanbroeksteeg.nl rond de tafel te gaan zitten voor een nieuw concept. Aangezien er al tweemaal met succes ingespeeld was op nostalgie besloten we om dit door te trekken binnen de hardcore scene. Vanzelfsprekend leek dit een flinke uitdaging te worden, maar wanneer we onze creativiteit de vrije loop mogen laten gaan, zijn we overtuigd dat er de mooiste dingen uit kunnen ontstaan.

Content creatie

Bekijk hieronder een greep uit de visuele content die we verzorgden voor het festival Resonate - Hardcore Classics 2018.

CONCEPT

Allereerst begonnen we met brainstormen over een mogelijk concept. Nadat Vroeger Was Alles Beter en Origins, beide hardstyle evenementen die zich richten op de classic hardstyle tussen +- 2005 en 2013 een enorm succes bleek te zijn, besloten we om daar op in te spelen. Hardcore is namelijk nog ouder en had inmiddels al meerdere substromingen. Naast de early hardcore, die voornamelijk plaatsvindt in de jaren 90, is er ook millennium hardcore. Zoals de naam al doet vermoeden ligt deze stroming voornamelijk tussen 2000 en 2010.
Vroeger Was Alles Beter en Origins richten zich op hardstyle vanaf een bepaalde periode, omdat de muziek toen in rap tempo begon te veranderen. Hetzelfde geldt voor de hardcore. Daarom vonden we de volledige millennium periode niet dekkend genoeg voor een nieuw concept en besloten om het om te gooien naar +- 2005 – 2011, net als Vroeger Was Alles Beter. De muziek in deze periode is beduidend anders dan tussen 2000 en 2005. Hoewel we ergens bang waren voor kritiek vanuit de scene, waren we zeker van onze zaak en besloten dan ook om het concept door te zetten en een nieuwe benaming in het leven te roepen, namelijk ‘Resonate – Hardcore Classics’.

STORYTELLING

Bij Start Moovin hechten we enorm veel waarde aan storytelling binnen concepten voor evenementen, artiesten en bedrijven. Maar in plaats van weg te gaan van de realiteit, besloten we om daar juist zo dicht mogelijk op te zitten. Classics zijn een ruim begrip. Voor iemand die 30 jaar geleden een band ontdekte zijn de nummers die hij toen luisterde klassiekers. Hetzelfde geldt voor iemand waarbij dat pas vijf jaar geleden is. Het luisteren van deze muziek brengt je terug naar die momenten en diezelfde nostalgische gevoelens wilden we in de campagne voor deze eerste editie proberen op te roepen.

Om dit te realiseren besloten we om voor de trailer verschillende artiesten in te zetten en hen te laten zien in een industriële setting. Hardcore is namelijk doorgaans snelle en duistere muziek, waardoor deze setting daar perfect op aansloot. Een pakkende tekst over de pioneers van een nieuwe sound, gesproken door een pakkende stem, zorgde voor een emotionele video waar je als echte fan niet anders dan kippenvel van kon krijgen.

Review

“Ik werk al een aantal jaar met Start Moovin en ik blijf mezelf verbazen over de passie en creativiteit die ze in deze evenementen stoppen, laat staan de kennis. Ze zijn hardwerkend, eerlijk, nuchter en staan dag en nacht voor je klaar.”

Robbert van Hinthum | Shockerz Events

Doelgerichte campagnes
Het zou een uitdaging worden om de juiste doelgroep te bereiken, aangezien je niet alleen fans wilt bereiken van bepaalde artiesten, je wilt fans bereiken die fan zijn en waren binnen die specifieke periode. Door het gebruik van de juiste foto- en video content, specifieke doelgroepen aan te maken binnen Facebook en Instagram, advertenties in te zetten via YouTube op klassiekers uit dit tijdperk en het inzetten van Google Display campagnes, gebeurde er iets dat niemand had zien aankomen.

Eén editie, tweemaal uitverkocht!
Door het concept meerdere malen te teasen op social media en vervolgens in één klap met het volledige concept en de line-up naar buiten te komen, explodeerde het volledig. Overal werd gesproken over dit nieuwe concept en de aanmeldingen in het Facebook evenement schoten omhoog. Binnen een maand, 2,5 maand voor aanvang, verkocht Resonate volledig uit. Het was werkelijk ongekend. Achter de schermen werd direct hard gewerkt om het concept te verhuizen van de Maaspoort naar het driemaal grotere Autotron in Rosmalen.

Maar de vraag was of de animo groot genoeg zou zijn voor deze locatie. Om het concept nog meer kracht bij te zetten besloten we om een extra artiest bij te boeken en hem te filmen met zijn kenmerkende piano in de lege hal van het Autotron. Zodra de video online ging explodeerde het wederom en verkocht het driemaal groter geworden evenement maar liefst tien dagen voor aanvang wederom volledig uit. Eén editie, tweemaal uitverkocht. Resonate was in een klap een legendarisch concept geworden en zette de toon voor de erkenning van Hardcore Classics.

You're currently viewing this website from an outdated browser. Switch to a modern browser such as: Chrome, Safari or Firefox to view this website.