shockerz 2017
De uitdaging
De succesvolle samenwerking met Shockerz Events gaat al enkele jaren terug. Van concept tot uitwerking, Start Moovin ondersteunt op alle mogelijke vlakken bij de online marketing van het raw hardstyle indoor evenement Shockerz. Sinds 2015 is het evenement ieder jaar volledig uitverkocht, mede dankzij het neerzetten van een ijzersterk concept.
Na twee succesvolle en uitverkochte edities in de Maaspoort in Den Bosch verscheen er een reusachtige uitdaging: het concept verhuizen naar het driemaal zo grote Autotron in het naastgelegen Rosmalen. Dat was dus niet zomaar een stap, maar een die we met beide handen wilden aangrijpen. Het merk Shockerz had al vlug een stevige lading gekregen en alles werd op alles gezet om ook van deze Shockerz editie een ware klapper te maken.
Onze aanpak
NEERZETTEN VAN EEN VIRAL CAMPAGNE
Om ervoor te zorgen dat er 3x zoveel bezoekers naar Shockerz zouden komen, moest het concept nog meer lading en bekendheid krijgen. Daarom bedachten we samen met de organisatie een unieke social campagne om met verschillende aandachtsmomenten de hele hardstyle scene vast te grijpen. Door middel van vooraf opgenomen livestream via Facebook werden bepaalde artiesten op verschillende manieren ‘gehacked’ door een onbekende partij.
Hoewel fans snel in de gaten hadden dat artiesten niet echt gehacked waren, ontstond er net zo snel een flinke buzz rondom de campagne. Iedereen wilde weten wie er achter schuilde en uiteindelijk werd het op de Facebookpagina van Shockerz zelf bekendgemaakt met een grootse trailer en het thema ‘Conflict Override’.
GROOTSHEID CREËREN DOOR STORYTELLING
Hoewel Shockerz in de Maaspoort al een serieuze speler begon te worden, was het nog een relatief kleinschalig evenement. Om ervoor te zorgen dat het Autotron zou worden gevuld, was het belangrijk om de grootsheid van het concept goed over te brengen. Dit werd gedaan door het verhaal zo in te steken alsof de gehele hardstyle scene aangevallen werd door deze onbekende partij. Daarnaast werden er veel artiesten bij betrokken en was de video content van zeer hoge kwaliteit.
“Ik werk al een aantal jaar met Start Moovin en ik blijf mezelf verbazen over de passie en creativiteit die ze in deze evenementen stoppen, laat staan de kennis. Ze zijn hardwerkend, eerlijk, nuchter en staan dag en nacht voor je klaar.”
Robbert van Hintum | Shockerz EventsAan het begin van de campagne kwamen we meerdere malen samen om te brainstormen over een nieuw thema, dat de rode draad zou vormen voor de komende editie. Shockerz is een indoor Raw Hardstyle evenement met een voornamelijk jonge doelgroep. Betrokkenheid, saamhorigheid, associatie en emotie zijn belangrijke thema’s waar veel waarde aan gehecht wordt. Dit keert dan ook ieder jaar terug bij het neerzetten van een nieuw thema, dat telkens wat verder van de realiteit afstapt.
HET OPTIMALISEREN VAN DE ROI
Door het constant monitoren van de advertentieresultaten van Shockerz kon het budget zeer strak verdeeld worden en opgedreven bij content en campagnes die zorgden voor een hoge Return On Investment, in plaats van met vaste bedragen werken. Het op deze manier optimaliseren en verhogen van conversies heeft ertoe bijgedragen dat Shockerz nóg eerder volledig uitverkocht met een lager budget.