Als bedrijf wil je graag opvallen. Logisch ook, want je bent waarschijnlijk niet de enige in jouw sector. Evenementen, festivals en bedrijven proberen dagelijks hun mogelijke bezoekers en klanten op verschillende manieren en via verschillende kanalen te prikkelen. Het lijkt wel of mensen er immuun voor zijn geworden. Hoe zorg je er dan voor dat jij wel succes hebt? Een Snapchat geofilter is in dit geval een frisse afwisseling en eigenlijk onmisbaar in event marketing.
Hoewel de mogelijkheid al een tijdje bestaat, wordt er nog relatief weinig gebruik van gemaakt. Hier kun jij als festival of ander bedrijf je voordeel mee doen. In dit artikel leggen wij je uit waarom je gebruik zou moeten maken van Snapchat geofilters, hoe Snapchat werkt en hoe je zelf aan de slag kunt met filters.
Waarom een snapchat filter maken?
Snapchat is in Nederland nog steeds enorm populair als social media platform. Het afgelopen kwartaal had het namelijk 187 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan 1,3 miljoen uit Nederland. Het is dan ook niet gek dat Snapchat ook in Nederland steeds vaker wordt ingezet bij marketing voor festivals en andere bedrijven. Onlangs introduceerde Snap Inc, het moederbedrijf van Snapchat, het nieuwe ‘Snapchat Ads’. Dit maakt het mogelijk om te adverteren binnen het medium.
Eén van deze opties is het inzetten van een Snapchat geofilter. Je zult er vast weleens van gehoord hebben, of ze zelf hebben gebruikt. Leuke gimmick, maar wat heb je er nou aan als festival of bedrijf zijnde?
- Een nieuwe en creatieve methode om je doelgroep te bereiken
- Geheel naar eigen wens in te richten
- Laat mensen kennismaken met je merk, of zorg voor een sterkere band
- Filters lokken interactie uit tussen gebruikers
- Lage kosten (geofilters beginnen al vanaf €4,90 per dag!)
- Stel zelf je gewenste datum, tijd en locatie in
Op festivals zijn filters een geweldige manier om een extra stukje beleving toe te voegen. Daarnaast laten mensen graag zien waar ze zijn en met een filter maak je deze boodschap niet alleen creatiever, maar ook mooier en leuker om naar te kijken. Deze manier van branding zorgt er voor dat bezoekers een sterkere band met je evenement krijgen en vrienden die thuiszitten geprikkeld worden om het festival een volgende keer te bezoeken.
Wat is Snapchat eigenlijk?
Snapchat is een social media platform, vooral populair onder jongeren tussen de 13 en 25 jaar, dat uitsluitend te gebruiken is op een mobiele telefoon. De kracht van het platform ligt bij het feit dat gebruikers foto’s of video’s kunnen maken en op een eigen of openbare tijdlijn kunnen zetten. De geplaatste foto’s en video’s verdwijnen na 24 uur weer, zodat ze niet meer terug te vinden zijn. Dit legt een bepaalde druk op mensen, want kijken ze niet op tijd dan bestaat de kans dat ze te laat zijn en iets missen. Het laten verdwijnen van het geplaatste beeldmateriaal heeft in z’n beginsel vooral te maken met privacyredenen.
Snapchat filter maken voor bedrijven
Naast de gebruikelijke advertenties kun je binnen Snapchat ook werken met filters. Filters zijn een van de meest populaire eigenschappen van Snapchat. Wanneer je zelf ook gebruik maakt van Snapchat heb je ze vast en zeker wel eens gezien. Steeds vaker zie je filters van een bedrijf voorbij komen in je tijdlijn. Een zakelijke filter is goed voor de branding van je bedrijf en om mensen met je bedrijf en haar diensten of producten kennis te laten maken. Hoewel de filters nog door slechts een relatief klein aantal bedrijven worden gebruikt, groeit de populariteit gestaag.
Hierdoor krijgen we regelmatig de vraag “hoe maak ik een Snapchat geofilter?” In dit artikel proberen we daar wat duidelijkheid over te scheppen, door stap voor stap uitleg te geven.
1. Product
Allereerst kies je het gewenste product, in dit geval de ‘Snapchat Filter’.
2. Design
Het ontwerp is een belangrijk onderdeel van je geofilter. Dat is namelijk wat gebruikers te zien gaan krijgen en ze moet overhalen om de filter in te zetten. Snapchat biedt een aantal voorbeelden, maar geeft je ook de mogelijkheid om een geheel eigen ontwerp te gebruiken.
3. Dates
Bij ‘Dates’ kies je de gewenste datum waarop je de filter zou willen inzetten. Dit kan al vanaf een dagdeel, tot aan bijvoorbeeld een heel jaar. Zou je de filter liever langer dan een jaar willen inzetten, dan biedt Snapchat een aantrekkelijke korting.
4. Location
Aangekomen bij de 4e stap is het tijd om de locatie van je geofilter te kiezen. De grootte van je filter dient minimaal 1.800m2 en maximaal 450.000m2 te zijn. Zoek op je gewenste locatie of kies deze zelf door middel van ‘Draw Fence’.
5. Checkout
De laatste stap brengt je bij een overzicht van de Snapchat geofilter die je hebt gemaakt voor je bedrijf. Hier kun je alles nog eens rustig nakijken. Daarnaast wordt hier de betaling geregeld en kun je via ‘Submit’ jouw filter laten keuren en, als alles goed is verlopen, spoedig gaan inzetten.
Eisen Snapchat geofilter ontwerpen
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van een filter, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo moet de afbeelding een grootte hebben van 1080×2340 pixels en moet deze onder de 300kb worden opgeslagen. Daarnaast is het belangrijk dat er een transparante gedeelte is. Het is gebruikelijk om alleen aan de bovenkant en de onderkant afbeeldingen te plaatsen. Het grootste gedeelte moet namelijk voor de gebruiker van de filter vrij zijn om zijn foto in te kunnen maken. Zodra je deze filter als PNG hebt opgeslagen en geüpload, kun je aan de slag met de geofence. De geofence is het gebied waarin de Snapchat filter gebruikt kan worden. De minimale grootte van dit gebied is 1.800 m2 en de maximale grootte 450.000 m2. Heb je alle informatie ingevoerd? Houd dan rekening met het feit dat Snapchat maximaal één werkdag nodig heeft om de filter te beoordelen.
De Snapchat filter vereisten samengevat:
- Bestandsformaat: 1080×2340 pixels
- Bestandsgrootte: minder dan 300kb
- Bestandstype: PNG
- Grootte geofence: minimaal 1.800m2 en maximaal 450.000m2
- Beoordeling Snapchat filter: maximaal één dag
Snapchat filter kosten
Het indienen van een Snapchat filter is helaas niet gratis, maar vaak kun je al voor een symbolisch bedrag van nog geen €5,- je filter beschikbaar maken op een specifieke locatie. De kosten voor het indienen van een Snapchat filter zijn afhankelijk van drie factoren:
- De grootte van het gebied waarin je de Snapchat filter wilt activeren.
- De lengte van de periode waarin mensen gebruik kunnen maken van de filter.
- Welke locatie je selecteert.
Vooral het laatstgenoemde is van invloed op de prijs die je betaald. Wil je je Snapchat filter beschikbaar maken op grote evenementenlocaties of midden in een stad? Dan betaal je daar meer voor dan dat je je filter instelt in het buitengebied. Snapchat weet natuurlijk precies waar de meeste mensen Snapchat gebruiken en daar betaal je dan ook voor.
Adverteren op Snapchat
Het mag duidelijk zijn dat een Snapchat geofilter voor bedrijven vele voordelen met zich mee brengt. Maar naast het delen van een filter is het voor bedrijven ook mogelijk om te adverteren op Snapchat. Zo hebben ze verschillende varianten ontwikkeld, waarvan Snap Ads verreweg de belangrijkste is. Deze video advertenties van 10 seconden worden getoond tussen het bekijken van andere Snaps door. Wederom een interessante manier om je boodschap over te brengen aan je doelgroep en dus ook voor het verspreiden van muziek binnen artiesten marketing. Targeting op Snapchat is momenteel mogelijk op basis van geslacht, leeftijd, locatie, device en interesses. Ook kunnen sinds kort doelgroepen worden aangemaakt aan de hand van het uploaden van je klantenbestand. Deze personen worden in de Snapchat doelgroep opgenomen zodra deze e-mailadressen gekoppeld zijn aan een Snapchat account. Daarnaast is Snapchat momenteel de remarketing functie aan het uitrollen. Dit betekent dat binnenkort ook websitebezoekers tot een doelgroep kunnen behoren.
Snapchat filter laten ontwerpen en instellen?
Op zoek naar ondersteuning bij het maken van Snapchat filters of het adverteren op Snapchat? Neem dan direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We werken met designers die je commerciële boodschap op een leuke wijze kunnen vertalen naar een Snapchat filter. Want naast een commerciële insteek, moet het natuurlijk ook gewoon heel erg leuk zijn om Snapchat filters te gebruiken en te delen. Ook kunnen we een Snapchat filter template maken die je als bedrijf voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 085 130 2795 of het contactformulier.