Remarketing: 10 voordelen voor jouw bedrijf

Voordelen remarketing - Start Moovin

Remarketing: 10 voordelen voor jouw bedrijf

6 April 2017

Wat is remarketing?

Je bent op een webshop naar een paar schoenen aan het kijken en een paar minuten later zie je dezelfde schoenen in een advertentie terug op Facebook. Hoe dat kan? Door middel van een remarketing campagne. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online methode om bezoekers van je website “te volgen” naar andere websites of sociale media en ze vervolgens een advertentie te tonen.

Door het plaatsen van een speciale code op je website (in de header) krijgen alle bezoekers van je website een cookie op hun computer. Deze cookie stelt bijvoorbeeld AdWords in staat om jouw advertentie te tonen aan mensen die eerder op je website zijn geweest en nu op een andere pagina aan het surfen zijn.

Waarom remarketing?

Door middel van remarketing kun je je advertenties richten op specifieke doelgroepen. Je weet namelijk precies welke pagina ze op je website hebben bezocht en in welk product of welke dienst ze geïnteresseerd zijn. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat deze doelgroepen ook allemaal hun eigen ‘custom made’ advertentie te zien krijgen. Uit onderzoek blijkt dat dit soort advertenties 2x zoveel opbrengen dan gewone advertenties.

Voordelen remarketing

1. Niemand koopt bij het eerste bezoek

Je kent het misschien wel. Je bent op zoek naar een leuk cadeau, maar je weet niet wat. Dus je gaat op zoek via je mobiel naar een cadeau terwijl je in de trein zit. Voordat je het weet ben je op je bestemming aangekomen en moet je snel de trein uit. Thuis aangekomen ben je het cadeau alweer vergeten en ga je dezelfde avond nog naar de stad om een cadeau te kopen. In dit geval had de webshop door middel van remarketing je al eerder kunnen herinneren aan je eerdere bezoek aan de website en het potentiële cadeautje dat je aan het bekijken was. Uit onderzoek van Google blijkt namelijk dat bijna niemand bij het eerste bezoek aan een webshop overgaat tot het kopen van een product.

Webshop remarketing | Start Moovin
2. Plaats je remarketing code op andere websites

Het is natuurlijk ook mogelijk om je remarketing code op andere websites te plaatsen. Zo hebben we bijvoorbeeld voor het evenement Shockerz de remarketing code ook op www.hardnews.nl gezet. Op deze manier bereiken we een grote doelgroep die actief bezig is met de muziek. We kunnen hierdoor zelfs een banner van een bepaalde artiest laten zien aan alle mensen die een artikel over deze betreffende artiest gelezen hebben.

3. Frequentie en tijdsduur instellen

Adverteerders zijn vaak huiverig voor het gebruik van remarketing. Ze zijn bang dat het een averechts effect heeft, omdat bezoekers het als irritant kunnen ervaren. Gelukkig heb je altijd zelf controle over het aantal dagen dat een bezoeker je banners ziet. Daarnaast is het binnen AdWords zelfs mogelijk om een maximale frequentie in te stellen. Op deze manier zorg je dat een websitebezoeker je banner gedurende één week bijvoorbeeld maar drie keer per dag zal zien.

4. Werk aan je naamsbekendheid

Omdat het aanbod online steeds groter wordt is het belangrijk om aan je naamsbekendheid te werken. Op deze manier kun je zorgen dat mensen direct naar jouw website gaan in plaats van het product op te zoeken via Google. Door het opzetten van een remarketing campagne kun je ervoor zorgen dat de bezoekers van je website gedurende een periode je banner met logo en call-to-action te zien krijgen.

5. Dynamische remarketing: laat alleen relevante advertenties zien

Een andere reden waarom remarketing niet irritant hoeft te zijn is de mogelijkheid om per product andere advertenties te maken. Heeft de bezoeker van je website een bepaald product bekeken? Laat dan ook alleen maar advertenties zien aan deze bezoeker waarin dit product terugkomt. Vaak kiezen adverteerders uit gemak voor algemene banners, waardoor je inboet op de relevantie. Door het product te tonen en bijvoorbeeld de voordelen van het product te benoemen is de kans groter dat je een bezoeker door middel van remarketing aanspreekt. Dit wordt ook wel dynamische remarketing genoemd.

Dynamische remarketing | Start Moovin

6. Remarketing is goedkoop

Het starten met een remarketing campagne is geen investering van honderden euro’s. Vaak kun je met een budget van € 4,- à € 5,- euro per dag voor een kleine tot middelgrote website al voldoende zichtbaar zijn. Heb je een lokaal bedrijf? Dan stel je eenvoudig in dat alleen bezoekers in een straal van 10 kilometer rondom je bedrijf je advertentie te zien krijgen.

7. Haal meer uit bestaande klanten

Remarketing wordt vaak vooral gericht op mensen die nog geen aankoop hebben gedaan. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om bestaande klanten te targeten met nieuwe acties of voor herhaalaankopen. De kans is namelijk groot dat deze bezoekers al fan zijn van je merk: ze hebben namelijk al eerder een product bij je gekocht. Heb je een PlayStation 4 aan een bepaalde klant verkocht? Dan kan het heel interessant zijn om door middel van remarketing te adverteren met nieuwe games. Op deze manier kun je via remarketing meer halen uit bestaande klanten.

8. Zowel Facebook, Instagram als AdWords

Je kunt mensen op verschillende platformen bereiken. Niet alleen op websites via AdWords, maar ook op social media zoals Facebook en Instagram. Het netwerk van Google omspant bijvoorbeeld meer dan twee miljoen websites waarmee meer dan 90% van de mensen op internet wordt bereikt. Je kunt mensen bereiken terwijl ze hun favoriete websites bezoeken, een YouTube-video aan een vriend laten zien, hun Gmail-account controleren of mobiele sites en apps gebruiken.

In 2015 waren er ruim 6,6 miljoen Nederlanders dagelijks actief op Facebook. En dit zie je misschien ook wel terug in je eigen directe omgeving: steeds meer mensen die snel even door hun Facebook tijdlijn scrollen. Misschien niet erg sociaal (of juist wel?), maar wel een interessant medium om jouw doelgroep op te bereiken. Via dit medium kun je de doelgroep ook nog eens onderverdelen in gedrag, lifestyle, leeftijd en likes.

Voorbeeld remarketing | Start Moovin
9. Target alleen actieve likes op Facebook

Door middel van remarketing is het mogelijk om alleen de meest actieve likes van een bepaalde pagina te targeten. Je kunt namelijk combinaties maken waaraan je doelgroep moet voldoen. Dus richt je advertenties niet alleen op de likes van een bepaalde pagina, maar combineer deze met bezoekers van je eigen (of een andere) website.

10. Gemakkelijk in te stellen

Het instellen en opzetten van een remarketing campagne is geen dagtaak. Zodra je webdesigner de code heeft geïmplementeerd kun je aan de slag gaan met het maken van advertenties. Zowel Google AdWords als Facebook hebben tools die je hierbij kunnen helpen. Meer informatie over het instellen van remarketing codes:

Hulp nodig bij remarketing?

Er zijn dus genoeg redenen om vandaag nog te starten met het opzetten van een remarketing campagne. Het belangrijkste is het plaatsen van de remarketing code op je website. Vanaf dat moment kun je je websitebezoekers targeten met jouw marketingboodschap. Hulp nodig bij het instellen en gebruik van remarketing? Neem gerust even contact met ons op.

Kom langs en probeer onze heerlijke koffie.

Overtuigd dat jullie koffie beter is? We komen graag langs om het te testen.