Altijd al willen weten wat Spotify adverteren kan betekenen voor jouw merk? We vertellen je hier alles over hoe adverteren op Spotify in 2022 werkt, wat de kosten van Spotify adverteren zijn en waarom Spotify bijdraagt aan de groei van jouw merk!
1. Waarom adverteren op Spotify in 2022?
Adverteren op Spotify is dé perfecte aanvulling op de marketingmix van jouw merk. De mogelijkheden van Spotify adverteren zorgen ervoor dat je jouw publiek ook buiten hun scherm om bereikt, op momenten waar andere mediums dat niet kunnen. En dat op een manier die past bij de belevingswereld van jouw doelgroep!
Spotify biedt targeting opties die uniek zijn voor de streamingdienst. Denk bijvoorbeeld aan muziekgenres, stemmingen en fans van artiesten, allemaal gecombineerd met demografische- en locatie gegevens. Hierdoor bereikt jouw Spotify advertentie jouw gewenste doelgroep binnen no-time!
- Spotify heeft dan 147 miljoen gratis gebruikers wereldwijd;
- Grote variatie aan mogelijkheden in soorten Spotify advertenties;
- Platform-specifieke advertenties speciaal voor Spotify;
- Mogelijkheid om met audio, video én display te adverteren op Spotify;
- Unieke en uitgebreide targeting mogelijkheden;
- Jouw advertentie tussen de populairste Spotify tracks door;
- Bereik mensen buiten hun scherm om tijdens het autorijden, koken, feesten en sporten.
2. Hoeveel gebruikers bereik je met Spotify adverteren in Nederland?
Muziek streamen is booming. Wereldwijk maken meer dan 125 miljoen Spotify Premium abonnees en 147 miljoen gebruikers die reclameboodschappen ontvangen gebruik van Spotify.
Adverteren op Spotify betekent adverteren bij de marktleider
Met een marktaandeel van 39% is Spotify de nummer één manier om muziek te beluisteren in Nederland. Maar liefst 5,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van de streaming services van Spotify en dat stijgt naar verwachting in 2020 tot 6,2 miljoen gebruikers.
Momenteel zijn er 2,9 miljoen betalende abonnees. Maar liefst 2,3 miljoen mensen maken gebruik van de gratis versie, en laat dat nou juist de plek zijn waar je gaat adverteren. Adverteren op Spotify Nederland betekent dus de mogelijkheid om een miljoenenpubliek te bereiken!
3. Welke soorten Spotify advertenties zijn er?
Adverteren op Spotify is mogelijk door middel van verschillende soorten advertenties. Deze zijn uitgesplitst in audio-, video-, podcast- en display advertenties.
Audio advertenties
Voor audio advertenties zijn er 2 opties. Een Audio Everywhere campagne speelt jouw Spotify advertentie af tussen het streamen van twee nummers door, vergelijkbaar met een radiocommercial. Ook kun je kiezen voor een gesponsorde playlist: Een afspeellijst met jouw visuele identiteit en gevuld met door jou geselecteerde tracks die passen bij jouw merk, waardoor dit ook meteen bijdraagt aan de uitstraling van jouw merk.
Display advertenties
Deze soort advertenties plaatsen een afbeelding in de gebruikersomgeving van Spotify. De Overlay-display advertentie zorgt dat luisteraars jouw afbeelding zien direct na het openen van de Spotify app.
De Homepage Takeover (alleen beschikbaar voor desktop) plaatst jouw merk 24 uur lang in de spotlight op de homepage. Een advertentie op Spotify door middel van een Leaderbord weergeeft jouw afbeelding gedurende 30 seconden in de app of homepagina en alleen wanneer de luisteraar actief Spotify gebruikt.
Podcast advertenties
Voor podcasts biedt Spotify adverteren sinds kort ook mogelijkheden door audio advertenties die tijdens het beluisteren van een podcast worden afgespeeld. Spotify noemt deze advertenties in het Engels “Streaming Ad Insertions”.
Het grote voordeel ten opzichte van reclames bij muziek is dat bij podcasts ook Spotify Premium gebruikers jouw advertenties te horen krijgen. In andere landen worden ook gesponsorde podcasts uitgetest en ook deze manier van adverteren op Spotify wordt naar verwachting snel beschikbaar in Nederland.
Video advertenties
Voor een video advertentie zijn er verschillende soorten campagnes beschikbaar voor Spotify adverteren. Met Video Takeover laat je, tussen twee beluisterde nummers door, een video zien van maximaal 30 seconden, vergelijkbaar met een TV commercial.
Een andere optie is een Sponsored Session, waarbij jouw merk de luisteraar een half uur reclame-vrij Spotify geeft in ruil voor het bekijken van bijvoorbeeld de trailer van jouw merk. Zo geef je met jouw Spotify advertentie luisteraars een cadeautje.
4. Welke doelgroepen kan ik bereiken door te adverteren op Spotify?
De targeting opties bij adverteren op Spotify bieden de tools om precies die mensen te bereiken die jij voor ogen hebt. Op basis van demografische gegevens, locaties, interesses, muzieksmaak- en genres, playlists en de context waarin dingen worden beluisterd worden je advertenties weergegeven op momenten wanneer ze het meest effectief zijn.
Daarbij maakt Spotify adverteren onderscheid in muziekgerelateerde en niet-muziekgerelateerde content. De targeting mogelijkheden van muziekgerelateerde advertenties voor artiesten, concerten en evenementen zijn nog net wat uitgebreider en bieden de mogelijkheid om op specifieke fans van artiesten te targeten. Zo weet je als evenement zeker dat je advertentie wordt afgespeeld bij mensen die luisteren naar tracks van bijvoorbeeld je headliner.
5. Spotify adverteren: Wat zijn de kosten?
Voorheen waren de kosten van adverteren op Spotify relatief hoog door de minimale budgetten van duizenden euro’s. Inmiddels is de drempel flink verlaagd en kun je al bij Spotify terecht vanaf een budget van 250 euro. Door de uitgebreide targeting mogelijkheden bereik je nu ook met een relatief beperkt budget jouw doelgroepen.
Door het gebruik van verschillende meetmethoden zoals de interactie met een advertentie, het aantal bereikte mensen en statistieken over onder andere conversies zijn de resultaten beheersbaar, overzichtelijk en gemakkelijk in te zien. Hierdoor kun je de kosten makkelijk vergelijken met de inkomsten die gegenereerd worden.
6. Een Spotify campagne opzetten: gaat dat snel?
Een campagne voor adverteren op Spotify is snel op te zetten. Door de ruime keuze in advertentiemateriaal en specifieke opties om te targeten bereik je jouw doelgroep binnen no-time. Na een check door Spotify kan jouw campagne al snel online staan en de eerste resultaten behalen.
Als eerste kies je het doel van de campagne. Je geeft ook aan of het om een muziek of niet-muziek gerelateerde campagne gaat. Voor artiesten, evenementen en labels zijn er namelijk extra muziek specifieke targeting mogelijkheden. Na deze keuze wordt de doelgroeptargeting ingesteld, op basis van leeftijd, locatie en platform.
Deze targeting breid je uit met een van de aanvullende opties: Muziekgenre, interesses of de real-time context (zoals wanneer de luisteraar een Workout-playlist op heeft staan). Muziekgerelateerde campagnes kunnen ook nog kiezen voor fanbase targeting.
Na het instellen van de doelgroep en targeting wordt de advertentie gemaakt en geupload. 24 uur na het opzetten van je campagne worden de eerste resultaten inzichtelijk gemaakt.
7. Is adverteren op Spotify interessant voor festivals?
Door de muziek-specifieke targeting mogelijkheden is Spotify bij uitstek geschikt als onderdeel van de marketingmix van jouw festival.
Spotify maakt namelijk onderscheid tussen muziekgerelateerde en niet-muziekgerelateerde advertenties en geeft de eerste groep meer targetingopties, zoals fans van een specifieke artiest die optreedt op jouw festival. Fanbase targeting in combinatie met muziekgenres zorgt ervoor dat je precies die mensen bereikt die waarschijnlijk interesse hebben in jouw festival. Dat maakt adverteren op Spotify uniek ten opzichte van andere diensten.
8. Is Spotify adverteren interessant voor artiesten?
Voor artiesten is muziek-specifieke targeting ook beschikbaar wanneer je op Spotify gaat adverteren. Dat maakt het promoten van jouw nieuwe merchandise, tour of album bij de juiste doelgroep eenvoudig, omdat je de advertentie richt op je fanbase en muziekstijl. Zo weet je zeker dat door het adverteren op Spotify jouw boodschap bij de juiste luisteraars terecht komen.
9. Wat is de toekomst van Spotify adverteren?
Het streamen van muziek is enorm populair en het aantal gebruikers groeit nog steeds explosief. Zo kreeg Spotify in 2019 binnen een jaar tijd bijna 65 miljoen actieve gebruikers er bij. Dit betekent dat er bijna 300 miljoen Spotify gebruikers zijn. Door deze enorme toename en het hoge aantal mensen wat gebruik maakt van Spotify met advertenties wordt adverteren op Spotify steeds gangbaarder.
Met de overname van verschillende diensten en ondersteuning van makers van podcasts heeft Spotify zijn pijlen nu ook op de podcast markt gericht, waardoor het aantal gebruikers alleen maar groeit. Voor podcast adverteren biedt Spotify sinds kort ook uitgebreide advertentiemogelijkheden en in tegenstelling tot muziekstreaming krijgen ook Premium users tijdens het beluisteren van podcasts advertenties te horen.
10. Hoe kan ik aan de slag met Spotify adverteren?
Wil je meer te weten komen over adverteren op Spotify? Neem dan direct contact met ons op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Spotify in een vrijblijvend gesprek. We hebben alle middelen in huis om jouw Spotify advertenties te maken, zowel audio-, banner en videocampagnes. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 085 130 2795 of het contactformulier.