In de huidige tijd van het Coronavirus (COVID-19) heerst er veel onzekerheid binnen de evenementenindustrie. Onze minister-president Mark Rutte liet in een publieke toespraak weten dat; “het huidige verbod op op evenementen met een vergunnings- en meldplicht is verlengd tot 1 september 2020.” Dit heeft desastreuze gevolgen voor festivals en organisatoren in Nederland. Het festivalseizoen van 2020 is in één klap hiermee in rook opgegaan. Diverse festivals en evenementen besluiten om hun bezoekers tegemoet te komen door het organiseren van een livestream.
Zo kunnen fans toch een deel van de festiviteiten online bijwonen, zij het op een andere manier dan ze gewend zijn. Hier kun jij als festival je voordeel mee doen. In dit artikel leggen wij je uit waarom je een livestream voor jouw festival of evenement zou moeten opzetten en bespreken we enkele interessante mogelijkheden.
Waarom een livestream voor festivals opzetten?
De doelgroep binnen Nederland welke ieder jaar één of meerdere festivals bezoekt is enorm. In 2018 waren er volgens de Festivalmonitor 26,5 miljoen bezoeken aan festivals. Omdat het festivalseizoen dit jaar helaas niet plaats kan vinden, zitten er vele mensen thuis op de bank, terwijl ze liever zouden willen dansen en feesten met vrienden op hun favoriete muziek.
Een festival livestream is een krachtige tool om (mogelijke) bezoekers toch aan jouw merk te binden, hen samen te brengen en op veilige afstand met elkaar te laten genieten. Of je de livestream nou op het festivalterrein, op een speciaal hiervoor ingerichte locatie of bij een artiest thuis organiseert, de mogelijkheden zijn eindeloos. Meer en meer evenementen en festivals maken al gebruik van een livestream, je zult er ongetwijfeld al eens een voorbij hebben zien komen. Denk maar een de livestream van Awakenings, Tomorrowland, QAPITAL en DGTL. Leuk om te zien natuurlijk, maar wat heb ik er als festival of evenement nou eigenlijk aan?
- Een creatieve methode om je bezoekers te binden en activeren
- Een creatieve methode om een grotere doelgroep aan te boren
- Visueel geheel naar eigen wens in te richten
- Mogelijkheid om te livestreamen op platforms zoals Facebook, Instagram, YouTube en Twitch
- Een livestream kan tijdens de oorspronkelijke datum van jouw festival, of wanneer jij maar wilt
- Een livestream is wereldwijd thuis of onderweg online te bekijken via diverse apparaten als een smartphone, laptop, pc of tablet
- Kies zelf of je de livestream wilt publiceren zodat bezoekers deze later kunnen terugkijken
Het livestreamen van jouw festival of evenement is dus een geweldige manier om een extra stukje beleving toe te voegen. Niet alleen dat, maar we zien helaas nog bij velen dat er een hoop meer uit te halen valt. Wat dacht je van meerdere camerapunten, boodschappen in beeld, jouw huisstijl verwerken in de stream en ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens over de aankleding van de locatie en de kansen om interactie met kijkers te vergroten tijdens de livestream. Dit maakt het niet alleen een stuk creatiever, maar ook mooier en leuker om naar te kijken.
Deze manier van branding via een livestream zorgt ervoor dat kijkers een sterkere band met je festival of evenement krijgen en geprikkeld worden om het festival te bezoeken zodra de maatregelen het weer toelaten. En dat terwijl ze gewoon thuis op de bank zitten.
Welke kanalen inzetten voor een livestream?
Er zijn enorm veel verschillende kanalen welke je kunt inzetten voor een livestream van festivals. We kozen er vier uit welke het meest gebruikt worden of waar wij de meeste kansen in zien, namelijk livestreamen via Facebook, livestreamen via Instagram, livestreamen via YouTube en livestreamen via Twitch, en lichten ze hieronder elk kort toe.
Facebook
Facebook is in Nederland nog steeds enorm populair als social media platform. Dat niet alleen, maar het biedt ook veel mogelijkheden wat betreft streaming en het beheren ervan. Zo werkt het erg goed op zowel mobiel als desktop, kun je gemakkelijk chatten met kijkers en hen uitlichten. Daarnaast is het mogelijk om een livestream in te plannen waar volgers zich vervolgens voor kunnen inschrijven net als bij een Facebook evenement. Zodra de livestream begint krijgen zij een melding hiervan, zodat ze meteen kunnen meekijken.
Instagram
Via Instagram is het momenteel alleen mogelijk om een livestream op te zetten via Instagram Stories en niet in de tijdlijn. Waar je via Facebook live kunt gaan zowel via mobiel als desktop én via stories als via de tijdlijn, kan dat bij Instagram dus alleen via mobiel (behalve wanneer je een externe third-party tool gebruikt). Vanwege het ‘mobile-only’ en ‘story-only’ principe voelt de livestream vaak wel persoonlijker. Verder biedt het weer andere mogelijkheden, zoals vragen van kijkers in beeld brengen en zelfs kijkers zelf mee laten doen met de livestream door hen persoonlijk in beeld te brengen.
YouTube
Terwijl YouTube in 2020 wereldwijd nog steeds het grootste en meest gebruikte videoplatform is, biedt het ook veel interessante mogelijkheden met betrekking tot livestreamen. Met een geheel eigen beheersysteem, uitgebreide chatfunctie, mogelijkheid tot plannen van de stream en het direct kunnen doneren in de livestream is YouTube een zeer krachtige tool.
Twitch
Twitch is het enige kanaal dat volledig is ingericht op livestreams. Hoewel de hoofdmoot games en gamers betreft, is er de laatste tijd een flinke opmars door andere branches op het medium. Zo is er nog een hoop ruimte voor festivals en evenementen om via Twitch een livestream in te richten. Op deze manier kun je niet alleen een nieuwe doelgroep aanboren, maar ook je huidige doelgroep via een voor hen nieuw kanaal aan je binden. Het bevat een unieke manier van kijken, chatten en belonen voor kijkers.
LIVE hoeft niet live te zijn
Zonder dat je het wellicht door zult hebben, zijn er veel organisaties die voorafgaand aan de ‘livestream’ al het betreffende beeldmateriaal schieten en dit vervolgens via externe en vaak gratis programma’s als OBS en Restream, uitzenden alsof het een livestream betreft. Dit heeft een aantal grote voordelen. Om te beginnen zijn de risico’s op fouten kleiner, omdat je van tevoren alles al opneemt en je dus niet bang hoeft te zijn dat tijdens de stream de audio of het beeld ineens stopt met werken. Daarnaast kun je alles filmen, editen en plannen zoals jij zelf wilt. Je hoeft niet op de dag van de stream klaar te zitten voor je opnames, maar dit kan in delen of zelfs al weken ervoor. Voor de kijker voelt deze methode hetzelfde als live gaan, omdat je aan de voorkant niet in de gaten hebt dat het eerder is opgenomen.
Livestream voor festivals laten opzetten en instellen?
Op zoek naar ondersteuning bij het opzetten van een festival livestream of het instellen ervan? Neem dan direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We werken met videograven die jouw event op een originele wijze kunnen vertalen naar een toffe livestream. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via +31(0)85 130 2795 of het contactformulier.