Likes uitnodigen op Facebook na engagement

Likes uitnodigen op Facebook na engagement - Start Moovin

Likes uitnodigen op Facebook na engagement

4 April 2017

Meer likes krijgen op je Facebook pagina. Dat is iets dat iedereen schijnt te willen. We doen er ons uiterste best voor en proberen van alles om mensen maar te overtuigen om ons te volgen. Sommige pagina’s gaan viral met een bepaalde post of video en halen hierdoor bergen nieuwe likes binnen. Lekker hoor, zeggen veel mensen. Want 5.000 likes ziet er beter uit dan 50 likes, toch? Hoewel dat aan de ene kant waar is, een hoger aantal volgers wekt vertrouwen op bij de doelgroep en geeft je als pagina zijnde een hoger aanzien, zitten er lang niet alleen maar voordelen aan.

Allereerst kun je wel ‘veel’ volgers hebben, maar wanneer je content op de pagina niet relevant is gaan zij echt geen berichten liken. Veel van de likes die een viral bericht teweegbrengt hebben alleen op ‘like’ gedrukt, omdat ze het betreffende bericht leuk vonden. Verder interesseren ze zich niet voor hetgeen waar de pagina voor staat. Ga je dus als pagina vervolgens vrolijk verder met voor jouw gevoel relevante content, zullen die likes zich daar niets van aantrekken.

“Lekker boeiend, ik heb tenminste likes!” zou iets zijn dat iemand vervolgens kan denken. Ook dat is aan de ene kant waar, maar een grote valkuil is dat Facebook pagina’s met een lage engagement straft met een lager bereik. We weten allemaal dat de berichten die je op je pagina zet lang niet al je volgers bereiken. Maar heb je een hoop likes verkregen die helemaal niet relevant zijn voor jouw pagina, dan kan het toch zijn dat je deze onbedoeld gaat bereiken. Zij gaan niks liken of delen, dus maakt dat de engagement op je content lager. Facebook denkt hierdoor op haar beurt weer dat je pagina minder relevant is en ‘straft’ je met een lager bereik. Oeps, nu zijn al die likes ineens een stuk minder interessant..

Niet getreurd! Er zijn gelukkig ook manieren om nieuwe likes te vergaren die WEL relevant zijn voor je pagina. En het mooie is, je hoeft er niet eens voor te betalen. Een van deze manieren is mensen uitnodigen. Nu horen we je denken “ik weet allang dat ik m’n vrienden kan uitnodigen om m’n pagina te liken. Maar zijn mijn vrienden wel zo relevant dan?” Nee nee, het gaat hier niet om het uitnodigen van je vrienden. Facebook maakt het namelijk mogelijk om via je pagina mensen uit te nodigen die interactie hebben vertoond met je content.

Hoe werkt dat precies? Heel simpel, navigeer naar je pagina (zorg dat je een beheerder bent en NIET gebruik maakt van Business Manager op dat moment. Op mobiel werkt het alleen via de Facebook app, niet via Paginabeheer) en scroll naar onderen om je content te zien. Heb je bijvoorbeeld een bericht over een nieuwe aanbieding en ben je trots op het aantal likes dat het heeft behaald? Klik daar maar eens op dan. Je krijgt vervolgens een pop-up met iedereen die het bericht geliked heeft. Dat is op zich niet zo’n spannend feitje, maar wat het leuk maakt is dat je naast iedere naam een knop ziet met “Uitnodigen”.

Dat klopt, je kunt deze persoon of deze personen dus met één druk op de knop een uitnodiging sturen via je pagina. Let wel, dit is slechts één keer mogelijk per persoon. Dit staat echter ook aangegeven door “Uitgenodigd”. Het mooie hieraan is dat deze mensen interactie hebben getoond met je berichten, ze zijn dus oprecht geïnteresseerd in de werkzaamheden van je bedrijf.

Maar let op! Mocht je een bericht hebben dat viral is gegaan, maar dat niet veel te maken heeft met je dienstverlening of de producten die je aanbiedt, is het natuurlijk erg verleidelijk om ook deze mensen uit te nodigen. Dit kunnen voor een groot deel geen relevante mensen zijn voor jouw pagina, dus dit raden we dan ook af.

Hoewel er geen dashboard is waar je kunt zien wie de uitnodiging al heeft gezien en/of heeft geaccepteerd, krijg je er wel telkens een melding van (dit is overigens gewoon uit te schakelen via instellingen). Volgens onderzoek kijkt de gemiddelde persoon zo’n 270x (!) per dag op z’n smartphone, dus de kans is het grootst dat iemand je uitnodiging accepteert binnen 5/10 minuten na het versturen ervan. Iedere minuut erna neemt de kans exponentieel af. Als laatste werkt deze functie uitsluitend voor pagina’s tot 100.000 likes. Bij pagina’s met meer dan 100.000 likes vervalt deze functie helaas direct.

Happy clicking!

Kom langs en probeer onze heerlijke koffie.

Overtuigd dat jullie koffie beter is? We komen graag langs om het te testen.