Een term die je in de marketingwereld steeds vaker voorbij hoort komen is ‘beleving’. Maar wat houdt het nou precies in? Belevenismarketing, ook wel experience marketing genoemd, wordt omschreven als marketing waarbij je een beleving rondom een product of dienst zoals een festival bouwt. Een goed voorbeeld is de Red Bull Stratos Space Jump waarbij Felix Baumgartner vanaf 39km hoogte richting de aarde dook met een Red Bull parachute. Op deze manier zorgt Red Bull ervoor dat consumenten een emotionele band opbouwen met hun merk. Deze leuke en onvergetelijke ervaringen willen consumenten vervolgens graag met anderen delen. Dit zorgt ervoor dat de loyaliteit van de klant stijgt, het merkimago wordt verbeterd, mond-tot-mondreclame wordt gestimuleerd en mensen zich willen identificeren met het merk. De kans is vervolgens groter dat een consument voor dit merk kiest en de sales omhoog zullen gaan.
Experience marketing wordt steeds belangrijker
Ook binnen festival marketing wordt experience marketing steeds belangrijker. Bezoekers zijn veeleisender en een simpel podium met grote artiesten volstaat niet meer. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat jij als organisatie kunt toevoegen aan de beleving op je evenement. Het bedenken en het koppelen van een thema aan je festival kan hierbij helpen. Zo kan een thema je helpen bij het ontwerpen van het artwork/podium en het bedenken van leuke activiteiten op je evenement. Beide dragen namelijk bij aan de positieve beleving van een bezoeker. Een goed voorbeeld hiervan is het reuzenrad op Intents Festival ‘Funfair of Madness’. Foto’s vanuit dit reuzenrad werden massaal gedeeld op social media, wat uiteraard leidt tot free publicity. Maar ook vóór en na een evenement kun je een bijdrage leveren aan de beleving, oftewel experience, van een bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan de box die Tomorrowland elk jaar stuurt naar degenen die een ticket hebben weten te bemachtigen. Ook dit zorgt voor een verbetering van het merkimago.
Zorg voor relevante content met impact
Het is tegenwoordig steeds lastiger om op te vallen tussen de stormvloed van berichten op social media en met name Facebook. Je hebt zoveel likes op je Facebookpagina, maar toch is de respons op een bericht elke keer minimaal. Dit bereik wordt bepaald door het algoritme van Facebook, genaamd EdgeRank. Waarom Facebook zo’n algoritme nodig heeft? Nou, als je alle berichten zou zien van alle pagina’s die je liked en vrienden die je hebt dan zou je tijdlijn een chaos zijn. Facebook wil juist voorkomen dat je berichten ziet die irrelevant voor je zijn en waardoor je mogelijk het platform zou verlaten. Dat is de reden dat EdgeRank ontwikkeld is.
Facebook kijkt bij het beoordelen van een bericht voornamelijk naar het respons op een vorige vergelijkbare bericht van je pagina. Op deze manier “weet” Facebook of een dergelijk bericht interessant genoeg is voor de likes van je pagina. Heeft een vergelijkbaar bericht de vorige keer maar 10 likes gekregen? Dan is de kans groot dat het bereik van je volgende bericht kleiner wordt. Door binnen festival marketing ook met deze factoren rekening te houden kun je er voor zorgen dat je minder geld kwijt bent aan het promoten van Facebookberichten. Een aantal belangrijke regels zijn:
- Voeg waarde toe, plaats niet alleen maar op verkoop gerichte berichten
- Kwaliteit gaat boven kwantiteit
- Voeg emotie toe aan berichten
- Test met verschillende contenttypen
Bij Start Moovin merken we dat organisaties graag veel content op hun social media kanalen plaatsen om altijd zichtbaar te zijn. Dit kan dus juist tegen je werken! Zorg dat alle berichten een meerwaarde zijn voor de likes van je pagina.
Bereik met de marketing van je festival alleen wat en wie je wilt bereiken
Uit ervaring merken we dat organisaties niet consistent hun doelstellingen en doelgroep(en) definiëren. Hierdoor worden uitingen niet alleen minder effectief, maar is het voor niemand duidelijk wanneer een bericht succesvol is geweest. Daarom is het belangrijk om van tevoren duidelijk in kaart te brengen uit welke regio je potentiële bezoekers vandaan komen. Op deze manier kun je er voor zorgen dat je bij het instellen van je Facebook advertenties geen personen bereikt die (en dus geen kosten maakt aan) personen waarbij de kans minimaal is dat ze een ticket kopen.
Om te zorgen dat je alleen de juiste doelgroep bereikt, biedt Facebook (en daarmee Instagram) verschillende targeting mogelijkheden. Zo kun je advertenties targeten op likes van je Facebookpagina, maar ook de likes van de pagina’s van de artiesten die op je evenement optreden. Ook is het mogelijk om alleen de mensen te targeten die zich hebben ingeschreven voor je Facebookevenement. Vaak is het aantal mensen dat zich hiervoor heeft ingeschreven hoger dan het aantal tickets dat je hebt verkocht. Het is dus belangrijk om te zorgen dat deze geïnteresseerde personen ook daadwerkelijk een ticket gaan kopen. Ook bezoekers van vorige edities zijn te bereiken door het maken van aangepaste doelgroepen. Hier kun je bijvoorbeeld een e-maillijst invoeren van alle personen die de vorige edities een ticket hebben gekocht.
Uit onze ervaring blijkt de belangrijkste doelgroep de bezoekers van je website te zijn. Deze hebben al een keer je website bezocht en dus erg geïnteresseerd in je evenement. Door het plaatsen van een Facebook pixel op je website kun je ook deze personen bereiken. Daarnaast meet deze pixel, als je de code verwerkt in je ticketshop, ook alle conversies die via Facebook advertenties gemaakt zijn. Je resultaten meten is een belangrijk onderdeel van event marketing / festival marketing. Door alles nauwkeurig te meten weet je precies of de doelstellingen behaald worden.
Met welke kosten moet ik rekening houden?
Door de groeiende concurrentie op de festivalmarkt is het onvermijdelijk dat de marketingkosten een steeds groter onderdeel van het gehele budget worden. Daarnaast hebben, zoals eerder genoemd, festivals het ook steeds moeilijker met het genereren van een groot bereik. Naast het bedenken van creatieve teksten die je mogelijke bezoekers zullen prikkelen, dien je ook een strategie uit te zetten. “Content is king, but context is queen. Together they rule the world” is een veelgebruikte zin in marketingland. Leuke content verzinnen is een ding, maar het dient wel relevant te zijn. Anders bereik je nog steeds niet het gewenste doel.
De diepte van deze strategie is afhankelijk van een aantal factoren. Naast het budget kun je denken aan het aantal bezoekers, de concurrentie, de locatie en de datum. Zijn er namelijk veel andere evenementen rond dezelfde tijd en in dezelfde regio, dan wordt de uitdaging om op te vallen groter. Belangrijk is dat het budget voor de marketing van je festival goed verdeeld wordt.
Een goed begin is het halve werk
Veel festivals zijn na afloop van hun evenement nog niet bezig met de voorbereidingen voor een eventuele volgende editie. Maar juist wanneer je bezoekers nog volop aan het genieten zijn van de huidige editie is de kans het grootst dat ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor het Facebookevenement van volgend jaar. Zorg dus dat je je hier als organisatie al op voorbereid bent met eventueel artwork en het veiligstellen van de datum voor volgend jaar. Je ziet ook steeds vaker dat evenementen al tickets verkopen tegen een gereduceerd tarief.
Festival marketing voorbeelden
Natuurlijk zijn er al meerdere spelers binnen de festivalwereld die goed gebruik maken van marketing. Zij gebruiken zowel off- als online marketing om hun merk te versterken en deze onder de aandacht te brengen. Een aantal voorbeelden lees je hieronder:
Tomorrowland
Ieder jaar ontvangen bezoekers van Tomorrowland een exclusief doosje waar het toegangsbandje in verborgen zit. Dit doosje is onderdeel van de beleving en een beleving is het zeker. Bij het openen begint er een liedje te spelen en wordt de inhoud zichtbaar, waar vele monden van zullen openvallen. De toon is daardoor meteen gezet en de kriebels lopen over de rug. Bekijk hieronder een video van het doosje:
Intents Festival
De podia van Intents Festival worden ieder jaar groter en uitbundiger. Zij houden ieder jaar vast aan het thema en trekken hierbij alles uit de kast. Afgelopen editie was het thema ‘Circus of Insanity’ en zodra je naar de onderstaande foto kijkt wordt dat meteen duidelijk. Bezoekers worden het hele weekend ondergedompeld in een circus-wereld waar ze zo gek kunnen doen als ze zelf willen.
Emporium Festival
Ook bij Emporium Festival zie je het thema op verschillende manieren terug tijdens het evenement. Naast de verschillende podia is ook rekening gehouden met attributen en live-entertainment. Zo was er in 2019 een Zoo thema en liepen er daarom allerlei dieren over het terrein.
Music speaks, we listen
Start Moovin werkt al jaren samen met festivals op het gebied van conceptontwikkeling, bedenken van content, opstellen van een marketingplan en het instellen van advertenties. Benieuwd wat Start Moovin voor jouw evenement kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op. We komen graag een keer langs om samen te kijken hoe we je kunnen ondersteunen. Neem contact met ons op via 085 130 2795 of het contactformulier.