In deze blog ontdek je alles over adverteren op TikTok in 2022 en hoe advertising werkt op het populaire platform! Eerst snel wat TikTok feitjes. Meer dan 1,5 miljard downloads, 800 miljoen registraties, 64% van de gebruikers zijn jonger dan 24 jaar oud en het snelst groeiende aantal actieve gebruikers van alle social media.
Dat zijn indrukwekkende cijfers en dus kun je echt niet meer om TikTok heen! Wat dit relatief nieuwe sociale videoplatform is en wat TikTok voor jouw merk kan betekenen? Dat vertellen we je graag.
Wat is TikTok en waarom zou ik er adverteren?
TikTok is een gratis app waarmee gebruikers video’s maken, delen en waarop zij interactie hebben met content. Dit kunnen bijvoorbeeld videos en advertenties van andere gebruikers en bedrijven zijn. In de app kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt, playbackt of grappige filmpjes maakt. Dit doe je door lipdubs of challenges uit te voeren.
Maar dat hoeft natuurlijk niet; Je kan ook alleen de content van anderen bekijken, en daar hoef je jezelf niet eens voor te registreren. De app is na installatie al meteen te gebruiken, ook zonder account.
In 2016 werd de populaire app Musical.ly overgenomen door het Chinese ByteDance. Dit was een app waarmee je kon playbacken of meezingen met populaire nummers. ByteDance voegde deze samen met zijn eigen app TikTok en hierdoor werd de app zeer snel populairder.
TikTok dankt zijn populariteit doordat video’s snel viraal kunnen gaan. Hierdoor is het niet afhankelijk van hoeveel volgers je hebt, maar hoe leuk of goed je content is. Daarnaast is de content juist heel geschikt om ook buiten TikTok te delen en biedt de app je hier hele makkelijke opties voor.
Voor bedrijven biedt TikTok advertising veel kansen. Adverteren op TikTok is recent geïntroduceerd en biedt de mogelijkheid om een jonge doelgroep te bereiken met de content en tone-of-voice van hun generatie.
Hoe werkt TikTok?
Hoe TikTok werkt is als volgt. Download via de Play Store of App Store de app. Na installatie is TikTok direct gebruiksklaar, ook zonder profiel of registratie. Je kunt dan wel alleen video’s bekijken en niet maken. Als je zelf content wilt maken moet je wel registreren.
TikTok bestaat hoofdzakelijk uit 2 streams: Following en For You. De app opent standaard de For You stream, waarin video’s van andere gebruikers worden weergegeven. Deze worden weergegevem op basis van je interesses en andere video’s waar je eerder interactie mee hebt gehad. Daarnaast hebben bedrijven de mogelijkheid om te adverteren op TikTok in deze stream. In de Following stream zie je alleen creaties van mensen die je volgt.
Een enorm pluspunt van TikTok is dat het videobewerking makkelijk maakt. Waar je bij andere platformen wel wat kennis moet hebben van video editing software om een fancy video te kunnen maken, biedt TikTok juist alle bewerkopties in de app. Zo kun je tijdens het filmen even stoppen en verschillende fragmenten aan elkaar plakken en in elkaar over laten gaan. In combinatie met lenzen, effecten en tekst-editors kun je zo een flashy video maken van maximaal 60 seconden.
Door de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van videobewerking, het virale karakter van het medium en de jonge doelgroep is het belangrijk om rekening te houden met het de unieke eigenschappen van de content wanneer je wilt adverteren op TikTok.
De content moet speciaal voor het platform ontwikkeld zijn en aansluiten bij de andere content die geplaatst wordt. Dit kan door bijvoorbeeld influencers en creators via TikTok ads in te zetten in de advertenties.
Vanaf welke leeftijd mag je TikTok gebruiken?
Om TikTok te gebruiken moet je minimaal 13 jaar oud zijn. Hoewel deze minimumleeftijd voor TikTok geldt blijkt uit de praktijk dat ook jongere kinderen al gebruik maken omdat de leeftijdscontrole makkelijk te omzeilen is door het invoeren van een andere geboortedatum.
Er staat enorm veel content op TikTok en deze content heeft ook steeds vaker een volwassen karakter en daarom is het ook niet aan te raden voor een jongere leeftijd.
Door de grote jonge doelgroep is adverteren op TikTok een interessant middel. Je bereikt snel een jonge doelgroep die op andere kanalen vaak lastiger te bereiken is. Ook zorgt aanwezigheid op TikTok ervoor dat je door gebruikers sneller zult worden gezien als een merk wat aansluit bij de levensstijl van deze jonge doelgroep.
Bedenk wel dat adverteren op TikTok om een ander soort content vraagt dan andere platformen. Zorg dat de content die je plaatst aansluit bij wat de jongere doelgroep wilt zien. Geen gelikte promotiefilmpjes, maar liever een challenge die aansluit bij wat de doelgroep zelf ook leuk vindt, een influencer die jouw product of merk gebruikt of een video die inhaakt op een populaire meme.
Cijfers TikTok in Nederland en wereldwijd
TikTok is enorm populair en zoals in de cijfers te zien is neemt het aantal gebruikers snel toe. Ondanks dat TikTok het imago heeft van een app voor de zogenaamde Generatie Z (6-24 jaar oud), weten steeds meer oudere gebruikers de app te vinden.
Helaas geeft TikTok geen cijfers vrij over het aantal gebruikers in Nederland, maar betrouwbare bronnen bevestigen dat er anno juni 2020 meer dan 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers zijn. Wereldwijd zijn er inmiddels zelfs meer dan 800 miljoen actieve gebruikers. De app is inmiddels al meer dan 1,5 miljard keer gedownload in de Google Play Store en App Store.
Door het groeiende aantal gebruikers biedt adverteren op TikTok veel kansen om een grote en jonge doelgroep te activeren. Daarnaast heb je de mogelijkheid om jouw merk of product in the picture te krijgen bij een generatie die lastig te bereiken is via traditionele media door op TikTok te adverteren.
Hoe werkt adverteren op TikTok?
Adverteren op TikTok staat nog in de kinderschoenen en doordat nog niet veel partijen hier gebruik van maken is het nog een open speelveld. TikTok advertising biedt unieke opties om een jonge doelgroep te bereiken met de juiste soort content.
Native advertenties
Native advertenties zijn de video’s en afbeeldingen die je in de gebruiksomgeving (in-feed) voorbij ziet komen. Deze zijn vergelijkbaar met de advertenties op bijvoorbeeld Instagram Stories. Dit soort advertenties zijn momenteel nog niet beschikbaar voor Nederland, maar een uitrol wordt snel verwacht.
In essentie is de achterkant van native adverteren op TikTok niet veel anders dan bijvoorbeeld Facebook. Je kunt tijdens het instellen van je native advertentiecampagne op TikTok kiezen voor verschillende campagnedoelen:
- Reach
- Traffic
- App install
- Conversion
Voor Merkbekendheid kies je voor Reach (bereik). Dit omdat je wilt dat zoveel mogelijk TikTok gebruikers jouw advertentie zien en zo je merk herkennen. Bij overweging kies je voor Traffic (Verkeer) of App install (App installaties). Hiermee genereer je verkeer naar je website of landingspagina. Dat zorgt ervoor dat mensen meer ontdekken en je merk of product gaan overwegen. Om conversies te genereren kies je voor Conversion (Conversies), zodat je daadwerkelijk dingen gaat verkopen door je advertentiecampagne.
Na het instellen van het doel stel je de campagnenaam en het budget in. Je kunt vervolgens kiezen op welke manier je gaat bieden. Dat kan door te kiezen voor CPC (betaling per click), CPM (betaling per 1000 impressies), CPV (betaling per 1000 views van 2 of 6 seconden, nog in beta-test) en optimized CPC (betaling per click maar dan geoptimaliseerd voor conversies).
De targeting van je native advertenties kun je instellen op custom doelgroepen of lookalike doelgroepen. Ook kun je richten op demografische kenmerken zoals locatie/leeftijd/geslacht en op basis van welk toestel ze gebruiken. Houd er rekening mee dat je niet zomaar de content die je op andere platforms gebruikt 1 op 1 in bij adverteren op TikTok kunt gebruiken. De content moet matchen met de toon van de TikTok gebruikers en daarom is het goed om hier je advertentiemateriaal op af te stemmen.
CPT advertenties
Cost per time advertenties (cost per time, oftewel kosten per keer) zijn platform-specifieke advertenties. Hiermee neem je met jouw merk de complete advertentieruimte op het platform over. TikTok hanteert hiervoor een 100% SOV (share of voice, oftewel aandeel in de advertentieruimte) waardoor jouw advertentie de enige is binnen deze categorie die de gebruiker ziet. Hierdoor zijn deze soort advertenties wel een stuk duurder en vaak dus ook te kostbaar voor kleinere merken.
De volgende advertenties vallen onder deze advertentie soort:
- Branded Hashtag Challenge
- Branded Effects
- Brand Takeover
- TopView
- One Day Max
Welke verschillende TikTok advertenties zijn er?
Door het unieke karakter van het TikTok platform zijn er verschillende soorten advertentiemogelijkheden. Er is een onderscheid tussen de standaard native advertenties en de CPT (cost per time) advertenties.
Bij de standaard native advertenties bepaal je zelf het budget en looptijd. Voor CPT advertenties betaal je een vast bedrag per dag. Hieronder staan alle formats die je kunt gebruiken om te adverteren op TikTok Ads uitgelegd.
Creator Marketplace
Wat bijzonder is aan adverteren op TikTok Ads is dat ze je de mogelijkheid bieden om via de Creator Marketplace in contact te komen met creators en influencers. Zij zijn namelijk bij uitstek de mensen die jouw doelgroep kunnen bereiken, wellicht beter dan je merk zelf. In de marketplace kun je zelf kiezen met welke influencer(s) je wilt samenwerken om jouw merk te promoten. Zo kun je een influencer campagne opzetten zonder direct zelf te adverteren op TikTok Advertising.
In-feed advertenties
Met TikTok in-feed advertenties (ook wel native advertenties) wordt jouw content weergegeven in de For You feed. Dit is de tijdlijn van TikTok die het meeste wordt gebruikt. Dit is ook waar mensen content zoals video’s van andere gebruikers kunnen bekijken. Deze advertentie mag maximaal 60 seconden duren. Je advertentie begint automatisch af te spelen met geluid, net zoals alle andere video’s op TikTok. Wel wordt een maximale duur van 15 seconden aangeraden.
Gebruikers kunnen op dezelfde manier interactie hebben met je advertentie als met alle andere creatives. Zij kunnen dus erop reageren, liken en delen of zelf video’s maken met de muziek van jouw creative. De advertentie kan doorlinken naar een website, naar een hashtag challenge of naar je account.
In-feed adverteren op TikTok Ads is het meest vergelijkbaar met een Facebook of Instagram advertentie die in de tijdlijn wordt weergeven. Ook is dit de enige soort advertentie waarbij je zelf het budget en soort biedingen kunt bepalen.
In-feed One Day Max
One Day Max adverteren op TikTok is vergelijkbaar met de normale in-feed advertenties. Het grote verschil is dat je hiermee per dag afkoopt om als eerste advertentie in de feed van de gebruikers te staan. Hierdoor wordt je advertentie de hele dag exclusief als eerste weergegeven en ook hier geldt 100% SOV (share of voice, oftewel aandeel in de advertentieruimte; Je bent de enige die dag die hier wordt weergegeven).
Om deze exclusiviteit te krijgen moet je wel de portemonnee trekken, want het dagelijkse bedrag loopt in de duizenden euro’s.
Branded Hashtag Challenge
Een unieke mogelijkheid voor adverteren op TikTok Ads is de Branded Hashtag Challenge. Hiermee nodig je mensen uit om content en creatives te maken omtrent jouw campagne door middel van een hashtag. Alle inzendingen met deze hashtag komen dan op een branded hashtag challenge pagina terecht.
Deze challenge kan een looptijd hebben van 3 tot 6 dagen en levert een gemiddeld engagement op van 8,5% door middel van likes, reacties en shares.
Branded Effect/Lenses
Met branded effects of lenzen kun je speciale custom-made effecten, lenzen en stickers beschikbaar stellen aan gebruikers van TikTok. Deze kun je ook inzetten in combinatie met bijvoorbeeld een Branded Hashtag Challenge om jouw merk nog duidelijker terug te laten komen. De Branded Effects zijn een interactieve manier van adverteren op TikTok omdat het de gebruiker aanzet om actief met jouw advertentie aan de slag te gaan.
Brand Takeover
De Brand Takeover advertentie wordt weergegeven zich wanneer een gebruiker TikTok opent. Dit kan een statische of GIF-afbeelding zijn of een video van 3-5 seconden. De advertentie kan doorlinken naar een profiel, website of naar een Hashtag Challenge.
Op TikTok adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie. Dit betekent dat slechts één merk per dag een bepaalde categorie kan overnemen en dus krijg je 100% SOV. Ook voor deze exclusiviteit moet je rekening houden met een prijs van 4 nullen per dag. Dit soort TikTok advertentie is dus vooral geschikt voor hele grote bedrijven.
TopView
TopView is een advertentie die opent wanneer de app wordt opgestart. Door deze manier van adverteren op TikTok genereer je hetzelfde effect als een Brand takeover. Het grote verschil is dat je een in-feed advertentie of video kunt gebruiken als materiaal. Hierdoor kan deze langer duren (tot 60 seconden) en voelt het meer als een native onderdeel van TikTok.
Deze advertentie kun je door laten linken naar je website. Ook een TopView is exclusief per categorie en de exclusiviteit en prijs liggen nog hoger dan bij een Brand Takeover.
Kosten adverteren op TikTok
De kosten van adverteren op TikTok zijn afhankelijk van welke soort campagne je wilt inzetten. Er wordt onderscheid gemaakt tussen CPT-campagnes (cost per time) en native advertenties die in-feed worden weergegeven.
Kosten van adverteren op TikTok met Native In-Feed advertenties
De kosten van native advertenties op TikTok Ads zijn overzichtelijk. Je kiest zelf hoeveel geld je inzet per campagne waardoor het beheersbaar is hoeveel je aan TikTok advertenties uitgeeft.
Wanneer je een advertentiecampagne op TikTok wilt opzetten heb je een minimaal budget nodig van 50 euro per campagne. Binnen 1 campagne kun je vervolgens verschillende advertentiegroepen instellen.
Per advertentiegroep maak je een doelgroep aan die je wilt bereiken in combinatie met advertentiemateriaal voor deze doelgroep. Per advertentiegroep kun je vervolgens weer een budget instellen, met een minimum van 20 euro. Wanneer je dus minstens drie advertentiegroepen wilt aanmaken moet je campagnebudget minimaal 60 euro zijn en bij vier advertentiegroepen 80 euro, et cetera.
Kosten van adverteren op TikTok met CPT-campagnes
De CPT-campagnes omvatten de TikTok platform-specifieke advertenties. Hierbij betaal je een vast dagelijks bedrag om deze advertenties in te zetten. De kosten van deze campagnes zijn vaak erg hoog voor kleinere bedrijven.
Het voordeel van deze soort campagnes is echter dat je advertentie gegarandeerd aan de door jouw gekozen doelgroep wordt getoond. Dit komt doordat deze een 100% SOV (share of voice, oftewel het aandeel van de advertentieruimte) toegewezen krijgt. Je bent dus de enige adverteerder die de gebruiker te zien krijgt, maar daar betaal je dan ook voor.
Zoals we bij de soort advertenties al aangeven lopen de kosten van CPT adverteren via TikTok Ads flink op. Bedragen voor deze campagnes lopen uiteen van €6.000 tot €15.000 per dag.
TikTok adverteren in Nederland
Adverteren op TikTok is in Nederland ook mogelijk! TikTok adverteren is de perfecte manier om een jonge doelgroep met unieke en onderscheidende videocontent te bereiken via de app van hun generatie. Zoals je hierboven kunt lezen zijn er verschillende manieren om gebruikers op TikTok in Nederland te bereiken. De meest gekozen optie is native in-feed adverteren, zoals je dat ook gewend bent van onder andere Instagram en Facebook. Het grote verschil vooralsnog is dat je met adverteren op TikTok in Nederland alleen op het complete land kunt targeten en niet op regio’s. Het is dus belangrijk dat je TikTok advertentiecampagne goed afgebakend is zodat deze de juiste doelgroep bereikt.
De kansen van adverteren op TikTok benutten?
Goed om te horen! Laat weten wat je vraag is door contact met ons op te nemen of kom eens langs bij ons op kantoor. Dan leggen we graag onder het genot van een goede bak koffie uit wat adverteren op TikTok voor jou kan betekenen.
Door onze jarenlange ervaring in de muziekbranche hebben we de specifieke kennis en ervaring in huis om het maximale resultaat uit een TikTok campagne te halen. We ondersteunen je graag bij het bepalen van de juiste strategie, het creëren van een effectieve TikTok campagne en het beheren hiervan.